26 26 2 0 0

GERARD PIETER ADOLFS, 1954, DANS OP BALI
OLIEVERF OP DOEK, 58X5 X 78,5 CM
GESIGNEERD LINKS ONDER: Adolfs ‘54
OP DE ACHTERKANT: Adolfs ’54, Dance in Bali, 325

Dit werk werd verkocht op de veiling Larasati/Glerum op 22 oktober 2000 in Jakarta voor 55 miljoen rupiah.

Op de achtergrond rechts een poort met monsterkop boven de deur en een etagedak. Links een muur en bomen. Het geheel suggereert een voorerf, jaba, van een Balinese tempel of paleis. Links een rood -geel vlak waarachter een aantal hoofden. Dit suggereert een Balinees gamelan instrument bestaande uit een houten, rood met goud geverfde klankkast met een twaalftal ronde koperen pannen erop, de reyong. Rechts een standaard, ook in rood en geel, waarin een gong hangt. Een dergelijke grote gong kan gebruikt worden in een semar pagulingan ensemble. Tussen de gong en de reyong twee zittende mannenfiguren, de linker in een wit onderkleed, de rechter in grijsblauw. Boven zijn hoofd is een wit-gele parasol, waarmee aangegeven wordt dat hij een belangrijk figuur is. In het midden op de voorgrond een staande danseres, met het gezicht naar de kijker toe, gekleed een gewaad dat eindigt in een sleep tussen haar benen en een geel bolerotje. Opzij langs haar lichaam een gele flap die omlaag hangt. De gele elementen stellen goud geverde leren kleding onderdelen voor, die bij bepaalde klassieke vrouwendansen gedragen worden. Op haar hoofd iets geels met aan weerszijden uitstekende bolletjes. Dit stelt een goudleren diadeem-hoed voor met bloemetjes (meestal Cambodia bloemen) op metalen veertjes gemonteerd over de oren. Het lichaam van de danseres helt een beetje naar rechts, haar ellebogen en handen zijn op schouder hoogte, een basis danshouding bij vrouwendansen. Links voor zit een mannen figuur met ontbloot bovenlichaam op de grond. Hij heeft een witte lap op het hoofd.Geheel rechts zit een donkere mannefiguur op zijn knieen. Hij heeft een ontbloot bovenlichaam en draagt een blauw ondergewaad met een rode sjerp om het middel.

De dans vormt waarschijnlijk onderdeel van een opvoering waarin toneel en dans samen voorkomen. De danseres zou een nymf kunnen voorstellen. De schilder geeft een impressie van de sfeer. Niets is gedetailleerd uitgewerkt met als doel herkenning van de instrumenten of de dansers bij de kijker.

Terug naar Moderne Balinese kunst-collegedictaat

Terug naar “boven”